Sunday, November 7, 2010

Jalan-jalan K.Lumpur

Perjalanan saya seterusnya adalah sekitar Kuala Lumpur, bandaraya yg sangat sibuk keadaannya. Saya sempat singgah beberapa tempat yg menjadi tumpuan pelancong & penduduk tempatan ketika hari cuti.

Dataran Merdeka

Ketika saya sampai di sini jam dari bangunan Sultan Abd Samad ini tepat menunjukkan pukul 11 am, matahari sudah berada hampir di atas kepala. Keadaan sudah agak panas ketika saya sampai di sini. Terdapat 3 buah bas & sebuah van pelancong berhenti dan saya di antara ratusan pelancong yg dating ketika itu.

Saya tidak lepaskan peluang mengambil gambar mercu tanda yg amat bermakna bagi Malaysia. Di sinilah sambutan hari kemerdekaan di buat setiap tahun sebelum munculnya KLCC dan Putrajaya. Sambutan malam tahun baru juga sering di sambut setiap tahun di sini sebelum ini.

Sepanjang padang Dataran merdeka ini terdapat deretan lampu & bendera bersilih ganti. Di atas pentas berhadapan Perpustakaan Kuala Lumpur berkibar megah di tiup angin bendera Malaysia ataupun nama kininya jalur gemilang. Berkibar di tiup angin. Saya terasa bangga menjadi anak Malaysia. Saya akui saya jarang mengamati keadaan ini, kerana saya yg selalu sibuk dgn kerja, ini bukan menjadi penghalang bagi saya berjiwa patriotik dan sayangkan Negara Malaysia yg tiada tolok bandingnya di dunia. Aman damai sentisa.


Berhadapan dataran merdeka ini sergam Bangunan Sultan Abd Samad, Mahkamah Kuala Lumpur & Kementerian Penerangan & Komunikasi. Dari sini saya boleh lihat Menara Klcc, ini bermaksud Dataran Merdeka ini berada di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Banyak lagi mercu tanda yang mempunyai sejarah yg tersendiri di sekitar Kuala Lumpur ini. Mungkin di lain kesempatan saya singgah. Ini adalah di antara gambar yg sempat saya rakam di tengah terik matahari.

1 comment: