Tuesday, April 19, 2011

Tanah Tinggi vs Tanah Rata (Cameron Highland)

Salam kembara di malam hari bekerja.. saya agak sibuk di beberapa minggu ini.. makna nya utk post kali ini sudah hampir 3 minggu kelewatannya.. Lawatan singkat saya ke kawasan tanah tinggi yg penuh dgn hidupan hijau.. Ini kali ke 2 saya ke sini.. ada hajat nak ke sana lagi, bila rasa nak makan strawberry segar dan manis atau tika musim panas, seronok di tanah tinggi yg serba sejuk ini..

Kembara saya di mulakan di lewat petang, selepas saya habis bekerja. Perjalanan mengambil masa 3 hingga 4 jam dari KL, dipengaruhi dgn keadaan cuaca atau situasi lebuhraya utara-selatan waktu perjalanan yg di rancang. Alhamdulillah perjalanan saya berjalan lancar tanpa hujan atau gangguan trafik seperti jammed atau kemalangan. Saya keluar di persimpangan Simpang Pulai memandangkan hari sudahpun malam, tak berani melalui kawasan Tapah kerana keadaan jalan nya yg sangat mencabar. Tol dari KL Rm 14 ++ Jalan ke Cameron dari Simpang Pulai tidaklah sunyi byk kereta naik ke atas malam itu.. Jalan semakin elok jika di banding lawatan saya yg pertama dulu.

Se sampai di sana tak banyak aktiviti yg dapat di buat kerana hari dah malam, berehat saja di hotel yg sejuk walaupun tanpa alat penghawa dingin. Saya menginap di Tanah Rata.

Pagi menjelma saya awal pagi dah bersarapan strawbery dan madu yg di beli di pasar malam Brinchang semalam. Manis betul strawbery ni, di KL jika beli di Jusco rasanya pasti masam. Sejuk yg teramat.. bermalas-malas di bilik.

Keluar mencari makanan sudahpun tengahari, namun seterik manapun matahari tak terasa panasnya... sejuk dingin je.. bila perut yg lapar telah di isi barulah berdaya kaki ni melangkah. Di antara tempat-tempat yg sempat saya singgah :
1. Pasar Tani Brinchang - sempat beli strawberry, madu, sayur2an & bunga ros yg sgt murah harganya

2. Time Traveller & Strawberry Park - melihat strawbery farm & having strawberry cheese cake

3. Nursery shop - saja mencuci mata melihat pokok bunga yg cantik dan jarang di lihat di KL

4. Bee's Farm - melihat rumah lebah, jumpa keratan akhbar, jumpa uncle yg jual madu di pasar tani tadi.. rupanya dia pemilik Ladang Lebah yg kami kunjungi

5. Cameron Valley Tea Plantation - turun ke ladang teh, bau daun teh, petik dauan teh.. bila da penat naik atas dan minum teh tarik float. Heaven..

Perjalanan dari Tanah Rata terus menuju ke Tapah, 5 persinggahan sebelum masuk ke kawasan Tapah dan terus pulang ke KL. Perjalanan menurun bukit sangat mencabar.. sempat singgah di gerai di tepi jalan membeli durian yg dijual oleh orang asli di kawasan pergunungan ini. Bertuah rasa kerana 3 biji durian yg di beli sangat sedap isinya.

Berakhir percutian singkat saya, sampai di persimpangan highway plus, ketemu kesesakan lalu lintas. Begitulah resamnya.. setelah kita bergembira kembali pada resam yg asal... semoga kita di jauhkan dari stress, bila stress cari tempat yg mendamaikan...

Rindu hijau daun dan bau teh..