Wednesday, February 16, 2011

Hutan Lipur Kanching


Salam Maulidur Rasul buat semua, di kesempatan cuti kali ini, kembara saya diteruskan kawasan Hutan Simpan yg berada di dalam negeri Selangor Darul Ehsan bersebelahan kawasan Templer Park yg dulunya sangat popular. Berada di daerah Rawang, 30 minit perjalanan dari Bdr Kuala Lumpur dan lebih kurang 45 minit dari Shah Alam. Hutan Simpan ini adalah memisahkan antara Selangor & kawasan KL (Wilayah).

Perjalanan saya di mulakan dengan mendaki bukit menyusuri Sg Kanching yg setinggi 8 hingga 9 tingkat Air Terjunnya... di setiap tingkat yg saya berhenti mesti ada pengunjungnya, mungkin kerana hari ini cuti dan penduduk sekitar bandar datang ke sini menghabiskan masa.

Sepanjang perjalanan tidaklah terlalu panas kerana laluan di penuhi pokok-pokok hutan yg merimbun dan menyejukkan suasana. Laluan juga ada separuhnya telahpun dibuat tangga batu, dan laluan bersimpan. bila sampai di tinggi antara 6 - 9 tingkat, laluannya tidak lagi bersimen dan melalui lorong yg sedia ada di dalam hutan.. merasa jugalah jungle treking sementara sampai di tempat yg hendak di tuju. Walaupun di selang seli berhentinya kerana mengambil nafas kerana terlalu letih memanjat bukit tinggi tadi akhirnya saya sampai di tempat yg hendak di tuju.
Saya berhenti di level ke-8 di mana kawasan air terjunnya langsung buat saya jatuh cinta untuk berhenti. Terus hilang sesak nafas tadi setelah berjalan setinggi 8 tingkat tingginya.. Memang indah ciptaan Allah.. Keadaan di sini agak selesa kerana pengunjung tidaklah seramai di level bawah tadi.. Tempat ni memang cantik SubhanAllah.. pemandangan indah sejuk mata memandang dan suasana pun baik.. tak kisahlah ada 2 group lain yg dah sedia datang.. sama-sama share keindahan sambil mencuci minda yg telah stress-up sebelum ini.
Walaupun sebentar cuma saya di sini, telah banyak ketenangan yg saya dapat. Buat yg menemani, I hope you also like it and we can make this activity as our monthly activity. Aktiviti yg menyihatkan dan menyorokkan. Mencari lagi tempat hiking dan air terjun untuk kembara akan datang. Masa kembara telahpun tamat, sedia utk berkhidmat untuk negara. Jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment