Friday, April 1, 2011

Istana Menanti

Akhir March saya ke daerah Kuala Pilah.. kesempatan kesana saya ambil untuk ke daerah Seri Menanti, di mana terletaknya Istana Negeri Sembilan Darul khusus. Istana lama ini kini telah di jadikan Muzium, semua kerabat Dirajanya telahpun berpindah ke Istana baru yg terletak tidak jauh dari Istana Lama ini. Beginilah serba sedikit istikamah tentang Istana Lama ini.


Istana ini mempunyai 99 batang tiang termasuk empat batang tiang seri yang panjangnya 67 kaki. Keempat-empat tiang ini telah diambil dari Bukit Pergai, Jelebu. Kayu-kayu lain diambil dari Bukit Tinggi iaitu jenis kayu penak. Keunikan istana ini ialah ia tidak menggunakan sebarang paku besi tetapi pakunya diperbuat daripada kayu yang dipanggil pasak. Pasak kayu keras digunakan bagi menyambungkan papan. Atap istana ini mewakili tanduk kerbau. Tanduk kerbau dianggap sebagai lambang keamanan. (Malaysia Book of Record).


Berikut adalah serba sedikit koleksi gambar yg dapat saya ambil ketika lawatan saya ke sini. Sambil melihat sambil membaca sejarah tentang salasilah Raja Negeri Sembilan ini. Banyak yg saya telah lupa. Tentang 10 Luak dan sebagainya.

Tempat Bersemayam

tingkat 3 Istana, tempat simpanan senjata
Tingkat 1, ruang santapan Di raja
Ruang tidur putera raja

Tingkat bawah istana, masih ada kesan garisan mainan teng teng. Pernahkah anda mencuba permainan ini?
Istana besar sekarang :

Begitulah serba sedikit kembara hujung minggu saya. Penuh ilmuan dan semoga khazanah lama seperti ini di pelihara terutama untuk anak bangsa yg masih dalam alam persekolahan.

Istana Menanti.. Pasti...

1 comment: