Tuesday, November 9, 2010

Jalan-jalan KL 2

Taman Burung KL

Harga Masuk : RM 20 (Dewasa dgn My Kad)

(Weekday) : RM 10 (Kanak2 dgn My Kad)

Saya teruskan perjalanan untuk melihat keindahan burung dan alam sekitar. Memandangkan matahari sudahpun berada di atas kepala, adalah baik saya ke tempat yg teduh dan agak sejuk seperti taman burung ini. Terletak berhampiran Tmn Tasik Perdana, bersebelahan taman orkid dan taman bunga raya. Sekitarnya pula terdapat taman rama-rama, pusat Islam dan Masjid Negara berhampiran taman burung ini. Maksudnya jika anda punya tenaga yg banyak anda boleh berjalan kaki di sekitar kawasan ini dan anda akan temui kepuasan yg tak terhingga. Penat anda akan hilang setelah melihat indahnya alam.

Taman Burung KL ini adalah merupakan Tmn Burung sangkar yg terbesar di dunia. Terdapat banyak spesis burung yg saya jumpa. Di antara burung-burung yg saya temui adalah Merpati, Bangau, burung kakak tua, angsa, burung unta dan bermacam2 lagi. Saya terlalu asyik merakam gambar sampai lupa untuk melihat nama & spesis. Ini di antara gambar-gambar burung yg sempat saya ambil.

Merak - Ketika saya asyik mengambil gambar sekumpulan kanak-kanak dari sekolah tadika sedang asyik dan menjerit-jerit melihat seekor merak sedang mengembangkan bulunya yg sangat cantik dan unik itu. Beberapa pelancong Arab sedang berusaha mengambil gambar burung merak itu yg memusing-musinngkan badannya sambil mengembangkan bulunya ke kiri dan ke kanan.. (nampak sombong dan megah dgn bulunya yg cantik itu). Memang sukar, multiple shoot saya ambil sehinggalah ke akhir saya berjaya juga mengambil secara dekat bulu burung merak yg sangat berharga ini

Burung Unta (Ostrich) – ketika saya lalu di atas bukit saya terpandang satu kawasan berpagar yg di penuhi burung-burung unta, dari yg kecil sehingga yg sebesar-besarnya. Ada di sediakan kawasan memberi makan kepada burung unta.


(World of parrot) – saya sampai di zon burung kakak tua. Saya sangat suka parrot.. especially yg berwarna merah & hijau.. ketika saya masuk ratusan parrot mengelilingi saya. Kebetulan ada dua orang tourist (2 mat salleh lelaki) juga masuk bersama saya. Saya ambil peluang ambil gambar dia sedang memberi makanan kepada parrot tersebut. Nah segala tempat parrot itu hinggap. Saya suka pic ini.. saya kongsi beberapa gambar parrot yg saya suka.

vcfSpesis Bangau & Flamingo - Bangau-bangau pink (flamingo) berkaki panjang ini kebanyakannya sedang tidur, mungkin masa mereka beradu agaknya. Stail tidur bangau adalah sama, kaki satu di atas.. manakala di sandarkan ke badannya. Bila di lihat hanya nampak satu kaki. Lagak orang tidur macam tu, unik tapi pelik.

Ketika saya asyik melihat flamingo ini tidur saya sempat merakam gambar seekor angsa hitam yg sedang berenang di tengah tasik.

Selain itu terdapat beberapa jenis burung yg saya agak kurang arif nama & spesisnya.









Begitulah seronoknya saya melihat telatah burung dan saya puas hati kerana masa yg saya ambil ini bukan weekend dan saya punya banyak masa menikmati keindahan alam dan ciptaan Allah ini. Rupanya tidak perlu jauh untuk mencari ketenangan dan tak salah juga kalau kita nak pergu jauh kerana pengembaraan itu satu keseronokan. Kemana saya selepas ini, tunggu tulisan saya seterusnya..


No comments:

Post a Comment